Датчик розподільного валу: навіщо потрібен, як працює і ознаки несправності

Датчик розподільного валу – це ключовий елемент автомобіля, який відповідає за синхронізацію процесів впорскування палива і запалювання. Якщо він працює некоректно, то двигун втрачає ефективність, зростає витрата палива, а динаміка машини значно погіршується. 

Для чого потрібен датчик розподільного валу в автомобілі

Датчик розподільного валу призначений для визначення положення розподільного валу відносно колінчастого валу. Це допомагає точно розрахувати момент подачі палива і іскри для запалювання. Завдяки цьому забезпечується правильна робота двигуна на всіх режимах: пуск, холостий хід, розгін, гальмування. 

При злагодженій роботі мотор працює коректно, не глухне і заводиться з пів-обороту. Якщо з'являються проблеми в роботі, а елемент системи подає неправильні дані, то електронний блок управління не зможе регулювати процеси в ДВС. Тому продуктивність падає. 

Як працює датчик розподільного валу: принцип дії

Принцип роботи досить простий: 

  1. Пристрій фіксує проходження зубчастих міток або магнітних вставок на розподільному валу. 
  2. Сенсорна частина датчика формує електричні сигнали, які надходять в ЕБУ.
  3. Імпульси точно визначають, на якому етапі знаходиться циліндр. 
  4. Паливо і іскра подаються в потрібний момент. 

Знання правильної роботи цього пристрою допомагає виявити можливі несправності. 

Ознаки несправності датчика розподільного валу, на які варто звернути увагу

На самому початку дізнатися про несправність можна просто по поведінці автомобіля. Симптоми поломки наступні:

  • погіршення запуску двигуна;
  • плаваючі обороти на холостому ходу;
  • зниження потужності та динаміки автомобіля;
  • підвищена витрата палива;
  • загоряння індикатора несправності двигуна (Check Engine).

Якщо ігнорувати такі ознаки, то це може призвести до серйозних проблем в роботі двигуна. Іноді може знадобитися навіть капітальний ремонт. 

Основні причини поломки датчика розподільного валу

Пошкодження або збої в роботі пристрою можуть бути викликані різними причинами:

  • забруднення металевою стружкою або маслом;
  • механічні пошкодження корпусу;
  • знос сенсорних елементів;
  • окислення або пошкодження електричних контактів;
  • неправильна установка елемента;
  • стрибки напруги в бортовій мережі.

Будь-яка з цих причин може викликати відмову датчика розподільного валу і погіршення роботи двигуна.

Як виявити і усунути несправність датчика розподільного валу

Для діагностики несправностей використовується спеціалізоване обладнання для зчитування кодів помилок. Якщо є помилка датчика розподільного вала, необхідно виконати ряд дій:

  • провести візуальний огляд пристрою;
  • перевірити роз'єми та проводку;
  • виміряти опір котушки або наявність сигналу осцилографом. 

Іноді проблему можна усунути простим очищенням датчика від забруднень. Якщо пошкодження серйозні, буде потрібна заміна. Важливо пам'ятати, що датчик, який працює на межі відмови, може час від часу «давати збої», тому при перших ознаках варто звернутися до фахівця.

Коли міняти датчик розподільного валу і чи можна його відремонтувати

Заміна необхідна, якщо очищення контактів і усунення дрібних забруднень не допомогли. Ремонт, як правило, не дає довготривалого результату. До того ж це може сильно вдарити по бюджету. Буквально через місяць-два, а іноді й раніше, буде потрібно встановити новий елемент системи. Заміна є більш доцільною, вона забезпечить довгострокову і стабільну роботу двигуна. 

Висновок: що буде при відмові датчика розподільного валу і як уникнути проблем

Відмова може викликати серйозні збої в роботі двигуна: від збільшеної витрати палива і зниження потужності до повної зупинки мотора. Щоб уникнути проблем, рекомендується регулярно перевіряти стан всіх датчиків, використовувати якісне паливо і витратні матеріали. При перших ознаках несправності варто звернутися в автосервіс або самостійно провести діагностику.

Якщо буде потрібна заміна датчика розподільного валу, звертайтеся в інтернет-магазин DEMEX. Ми пропонуємо тільки якісні автотовари, організовуємо доставку по всій Україні. Наші фахівці допоможуть підібрати відповідну модель, враховуючи марку, модель, рік випуску автомобіля і ваш бюджет. 

Часто задавані питання

1. Які помилки найчастіше пов'язані з датчиком розподільного валу?

Найбільш часта помилка — це код P0340. Він вказує на збій в електричному ланцюзі або самому пристрої. Також зустрічаються коди P0341, P0342 і P0343. Вони вказують на проблеми з сигналом.

2. Чи може несправний датчик розподільного валу викликати зупинку двигуна під час руху?

Так, в деяких випадках несправний датчик може призвести до повної зупинки двигуна прямо під час руху. Особливо це ймовірно при втраті синхронізації між розподільним валом і колінчастим валом.

3. Чи впливає датчик розподільного вала на витрату палива?

Звичайно. Невірні сигнали призводять до неправильної роботи системи впорскування і запалювання, а вплив датчика розподільного валу на запуск двигуна і загальний стан мотора безпосередньо пов'язаний зі збільшенням витрати палива.

4. Скільки коштує заміна датчика розподільного валу і чи можна зробити самому?

Ціна залежить від марки автомобіля і типу двигуна, але в середньому вартість доступна. Для заміни краще звернутися до фахівців СТО, особливо якщо у вас немає базових знань пристрою машини і мінімального набору інструментів. 

5. Чи можна тимчасово їздити з відмовою датчика розподільного валу?

Автомобілісти кажуть, що це можливо, але тільки короткочасно. Відмова датчика розподільного валу загрожує ризиком повного виходу двигуна з ладу. Якщо тривалий час використовувати автомобіль, то це призведе до великих поломок і дорогого ремонту машини. 

6. Як відрізнити несправність датчика розподільного вала від проблем з датчиком колінчастого вала?

Помилки в роботі датчика колінчастого вала зазвичай повністю блокують запуск двигуна. Несправність датчика розподільного вала може виражатися в нестабільній роботі двигуна, ривках і помилках синхронізації.